follow di INSTAGRAM @almarivitamin

follow di INSTAGRAM @almarivitamin
Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan


Search This Blog

Kesuburan - tingkatkan peluang kehamilan

Kesuburan – atasi masalah kesuburan & tingkatkan peluang kehamilan.

Saya suka beli Majalah Pa & Ma sebab dalam majalah ni banyak info berguna bukan sahaja tentang bayi tetapi juga tentang topik2 hangat seperti masalah sakit puan, pemakanan, kesihatan suami isteri, kisah kemasyarakatan dan sebagainya. Dalam isu November 2011 baru2 ni, topik yang menarik adalah berkenaan dengan kesuburan & kehamilan. Saya percaya setiap pasangan selepas mendirikan rumah tangga perkara yang paling diingini adalah menimang cahaya mata. Kadang-kadang tekanan mungkin akan timbul apabila saban tahun zuriat yang ditunggu masih tidak kunjung tiba. Ditambah lagi dengan orang2 disekelilling asyik bertanya “dah berisi ke belum” pasti akan menambah lagi tekanan. Di sini saya kongsikan pembacaan saya dan cadangan suplemen yang boleh diambil setiap pasangan untuk meningkatkan lagi peluang untuk kehamilan. Perkara ini bukan sahaja perlu diambil berat oleh sang isteri tetapi sang suami juga harus bekerjasama & perlu membaca artikel ini sehingga habis..

Secara umumnya, kesuburan seseorang wanita itu berkait dengan kemampuannya mengeluarkan telur. Telur akan keluar sekali dalam tempoh satu pusingan haid. Waktu telur dikeluarkan dikenali sebagai waktu subur. Seseorang wanita boleh tahu waktu suburnya dengan cara melihat pusingan haid mereka sendiri. Bagi wanita yang mempunyai pusingan haid teratur, pengeluaran telur biasanya akan berlaku pada hari ke-13 atau 14 (dikira dari hari pertama darah haid keluar). Oleh yang demikian pasangan yang inginkan cahaya mata disarankan melakukan hubungan kelamin pada waktu tersebut.

Bagi lelaki, masalah ketidaksuburan selalunya dikaitkan dengan sperma yang tidak normal, jangka hayat sperma terlalu singkat atau terdapat masalah ejakulasi. Ketidaknormalan ini berlaku disebabkan beberapa faktor :
  • Keradangan pada testis
  • Masalah pembengkakan salur darah testis
  • Pengambilan alcohol, dadah & merokok
  • Hormon yang tidak normal
  • Terdedah kepada bahan kimia beracun
  • Saluran testis tersumbat akibat jangkitana kuman
  • Pemakaian seluar dalam yang terlalu ketat.
Walaupun wujud pelbagai masalah berkaitan kesuburan tetapi ini bukanlah titik noktah  kepada pasangan yang belum dikurniakan cahaya mata. Ikuti tips di bawah untuk meningkatkan peratusan kesuburan anda dan pasangan.

TIP KESUBURAN LELAKI

Betik tingkatkan kesuburan – buah betik yang kaya dengan vitamin c dan merupakan antioksidan yang baik untuk tubuh badan. Pada masa yang sama, buah ini juga dikatakan mampu meningkatkan jumlah dan kesuburan sperma. Kekurangan vitamin C dalam badan boleh menyebabkan ketidaksuburan sperma. Mengambil sebanyak 500 miligram vitamin C setiap hari penting bagi lelaki dewasa.

Berhenti merokok – merokok sememangnya berbahaya. Selain daripada merosakkan paru-paru, merokok boleh merosakkan membran sperma dan mempengaruhi kemampuan sperma untuk mencapai sel telur

Banyak pengambilan zink – Zink dikatakan mampu mengaktifkan sperma. Walaubagaimanapun jumlah zink yang diambil janganlah melebihi 30mg sehari. Makanan sumber zink ialah daging merah, bijirin dan kekacang, makanan laut dan produk tenusu.

Pakai seluar longgar – pemakaian seluar loanggar dapat memastikan suhu alat kelamin terkawal iaitu tidak terlalu panas agar mampu meningkatkan pengeluaran sperma.

Kebersihan makanan – pengambilan buah-buahan dan sayuran segara sangat digalakkan. Akan tetapi, anda perlulah pastikan buah-buahan dan sayur-sayuran tersebut dibersihkan sebelum kana. Hal ini adalah racun serangga yang digunakan untuk mengawal serangan makhluk perosak pada sayur-sayuran dan buah-burahan boleh menjejaskan tahap kesuburan seseorang itu.

Minum banyak air kosong – pengambilan air kosong sebanyak kira-kira dua liter sehari dikatakan boleh meningkatkan kesuburan dan kesihatan sperma.

TIPS KESUBURAN WANITA

Jaga pemakanan – elakkan pengambilan sestengah jenis makan dan minuman seperti makanan ringan, jeruk, makanan segera, minuman beralkohol dan minuman berkarbonat.
Kawal berat badan – berusahalah untuk mendapatkan berat badan yang seimbang. Obesiti boleh mengganggu proses pengeluaran telur.
Amalkan senaman berkala – bersenamlah secara tetap dan teratur. Senaman bukan sahaja menyihatkan anda tetapi juga membantu mengekalkan berat badan.
Berhati-hati mengambil ubat – ketauhilah bahawa kebanyakan ubat seperti ubat anti kemuruangan, pil tahan sakit dan antibiotik boleh memberi kesan terhadap kesuburan anda. Oleh itu, hanya ambil ubat yang disarankan oleh doktor sahaja.
Periksa rahim anda – masalah dalam rahim seperti endometriosis, fibroid atau cyst boleh menjejaskan peluang untuk hamil. Jadi, penting bagi anda mengetahui keadaan rahim sendiri.
Sekiranya berkemampuan, suami isteri boleh mencuba untuk mengambil suplemen daripada SHAKLEE seperti:
SUAMI
  • ESP
  • Vitalea (Multi vitamin)
  • B complex
  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Zinc
ISTERI
  • ESP
  • Vitalea (Multi vitamin
  • B complex
  • Vitamin C
  • Alfalfa
  • GLA
Kebaikan Vitamin :
Vitalea @ multivitamin – suami isteri harus melengkapkan diri mereka dengan multivitamin & multimineral bagi memastikan kesihatan kita berada di tahap optimum. Mangan & magnesium di dalam vita-lea boleh membantu ereksi kepada si suami.
B-complex – membekalkan semua jenis vitamin B untuk keperluan badan. Pengambilan asid folik (tergolong dalam keluarga vitamin B) harus di ambil sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum merancang untuk mengandung.
Vitamin C- menghasilkan sperma yang sihat utk bekerjasama dengan ovum.
Vitamin E with Selenium – bekerja bersama vitamin c sebagai anti –oksidan dan melindungi kualiti sperma.
Zinc – meningkat hormon testosteron  & bilangan sperma yang aktif
Alfafa & GLA – membantu masalah pusingan haid, keputihan dan masalah kewanitaan
ESP (Energising soy protein) – membekalkan kandungan protein yang secukupnya kepada suami isteri





Kalau nak cuba mungkin terlalu banyak suplemen yang perlu di ambil, tetapi bagi mereka yang ingi mencuba boleh mengambil yang asas tanpa ESP iaitu vitamin B,C,E, Zink, Vitalea & Alfafa

Doa Nabi Zakaria a.s. boleh diamal untuk memohon kepada Allah supaya dipermudahkan untuk mendapatkan zuriat.

Surah Al-Anbiya:21:89
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ
-
الأنبياء/89
"Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik Yang mewarisi."
(Al-Anbia’:89)

kepada yang berminat untuk dapatkan set trial pack dengan tawaran harga yang menarik dan konsultasi, hubungi saya di 014-8884894 atau email ladysuerauf@gmail.com

3 comments:

Terima kasih untuk komen anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...